Mostrando entradas con la etiqueta contenidos declarativos. Mostrar todas las entradas
Mostrando entradas con la etiqueta contenidos declarativos. Mostrar todas las entradas

11 de febrero de 2014

De Dieguitos y Mafaldas. Intentando aprender

     
Presentem així la tira còmica que Quino va il·lustrar i Virginia Romero i jo presentarem en classe. Com sabeu, la tira planteja un tema ben controvertit! Els continguts. Però, allunyant-nos de tot allò que parlarem a classe, m'agradaria plantejar (plantejar-VOS) la utilitat dels continguts a dins les aules. Tant dels que es consideren útils com inútils.

M'explicaré: Quan parlem de contingut realment útil per a nosaltres (que som els pringats alumnes) Estem parlant de quelcom que és realment útilper nosaltres. Productiu. Veiem una finalitat en allò quie estem estudiant. Fins ací, coincideix tot en la explicació de casa. Però ara atenció: Cóm discernim entre informació "útil" i "inútil"? És, per exemple, saber els rius d'Espanya, una informació útil i imprescindible?

Jo puc no saber-ho, però el meu smartphone segur que sí. I si hui dia en una classe de 1º d'ESO n'hi ha un percentatge important d'alumnes que usen aquesta classe de mòbil i treballen en aquesta classe d'informació crec que és treball de l'escola ensenyar a recopilar, usar igestionar aquesta informació. Amb això no afirme que els coneixements de nivell teòric i declaratiu, en temes diversos, siga, ni molt menys, inútil. Però actualment, seguint en l'exemple, saber els rius d'Espanya em serveix per guanyar molt al Trivial i res més. Bé, per lligar, però hui a dia ja no es porten els intel·lectuals.
           
De què va a servir a un actor/cantant/artista/autònom aquesta informació? I per què s'ha de retindre? Crec que aquest punt és la reflexió més interessant que Mafaldeta ens ofereix. Cal canviar els continguts de les classes perquè siguen adaptades a un nivell més pràctic (quant a procediment) i enfocat al món laboral? Estic parlant de fer  <<un altra classe de mòdul>>, però mòdul, al cap i a la fi? Els continguts declaratius han de permanèixer perquè són importants? I si ho són ¿Quin paper juguen les noves tecnologies en aquestos? Perquè que els alumnes siguen capaços de tenir tota la informació del Món al mòbil no significa que la sàpiguen usar. I si tan important és, hauriem de preucupar-nos per ensenyar a utilitzar aquesta mateixa informació per realitzar els seus propis treballs abans de que els alumnes hagen d'enfrontar-se a un TFM d'investigació que no sapiguen com abordar treball molt difícil de fer.


Perquè tots sabem que els/les professores que parlen en el nostre idioma són apassionants. Clar que sí. No direu que no he plantejat coses que debatir. I bastant controvertides, perquè no crec que tothom estiga d'acord amb això de <<triar continguts>>. A veure si s'ho passeu bé discutint :D