Mostrando entradas con la etiqueta estrategies d'ensenyament. Mostrar todas las entradas
Mostrando entradas con la etiqueta estrategies d'ensenyament. Mostrar todas las entradas

14 de mayo de 2014

CÓMO SE TRATA EL PAPEL DEL PROFESOR EN LA PELÍCULA "LA OLA"

MANUEL CABALLERO y JOSÉ MANUEL VALLÉS

Título: La ola (Die Welle)
AÑO: 2008
DIRECTOR: Dennis Gansel
SECUENCIA: Minuto 13:20 al 18:20

La Ola es una película que habla de lo fácil que es manipular a las masas,sobre todo a los adolescentes. La película comienza a desarrollarse a raíz de que un profesor tiene que enseñar al alumnado el tema de la autocracia. En un primer momento los alumnos se muestran escépticos a que se pueda plasmar en un clima educativo algo similar a una dictadura. Basta con ver un pequeño fragmento de la película para observar que enseguida los alumnos consiguen adentrarse en el papel.




Nos ha llamado la atención diferentes aspectos de la película pero sobre todo nos gustaría destacar:
  • La estrategia que utiliza el profesor para explicar un tema, en este caso la Autocracia. El profesor trata de hacer que los alumnos adquieran nuevos significados y conocimientos a través de la propia experiencia.
  • La aparición de la figura del profesor como líder dentro del aula, del típico profesor cercano que lleva al extremo el aprendizaje significativo de los alumnos, consiguiendo de esta forma, que estos se impliquen en las tareas.
  • La existencia de grupos que no están interesados en atender en clase, la forma que tiene el profesor de enfrentarse a este tipo de problemas y su manera de resolverlos.
  • Como los alumnos se dejan llevar a veces por las amistades, son influidos negativamente y luego son capaces de recapacitar y reflexionar para volver al aula.
  • También llama la atención aquellos elementos que identifican o caracterizan al grupo. A través de un mismo comportamiento, el grupo se siente cohesionado. Los saludos, el turno para hablar y el uso de uniforme, son una serie de iconos que les permite a los alumnos identificarse con un movimiento.

Para finalizar, nos gustaría destacar la influencia que tiene la escuela en el comportamiento de los alumnos de cara al exterior. Para bien o para mal, la escuela se puede convertir en un instrumento de reproducción social muy potente.

24 de marzo de 2014

EDUCACIÓN Y CAMBIO SOCIAL EN LA PELÍCULA CADENA DE FAVORES

 Francisco Follana y Adrián Esteve
TÍTULO DE LA PELÍCULA: Cadena de Favores (Pay It Forward)
AÑO: 2000.   DIRECTOR: Mimi Leder
SECUENCIA: del minuto 7:23 al 11:58



La secuencia seleccionada nos muestra la presentación del primer día de clase de la asignatura de ciencias sociales, en la que el profesor, después de una breve presentación, propone un ejercicio que los alumnos podrán realizar a lo largo de todo el curso. El ejercicio consiste en idear un proyecto para cambiar el mundo.

Se podrían destacar muchos aspectos en esta escena, como por ejemplo la capacidad de desarrollo de la imaginación y la motivación que puede tener el simple ejercicio propuesto por el profesor, o también el papel del profesor como guía y orientador más que como figura autoritaria que impone ciertos saberes “verdaderos”. Sin embargo, el aspecto que queríamos resaltar es el de la educación como generador de cambios sociales. La educación se encarga de transmitir ciertos valores e ideas a los alumnos que en un futuro no muy lejano, formarán parte de la sociedad adulta. En las manos de la educación está la responsabilidad de educar a personas que puedan generar cambios para crear una sociedad futura mejor.

15 de diciembre de 2013

Conformar grups de treball col·laboratiu

Enguany, la primera activitat feta a l'aula en grups de quatre persones va consistir en posar en comú les observacions i reflexions individuals al voltant de la defensa dels TFM del curs passat. La composició dels grups va ser lliure, únicament havíeu d'assignar el rol de apuntador /a a una persona. Remarcant les diferències entre el treball en grup i el treball en grups col·laboratius, l'assignació de rols i la necessitat d'nteracció entre els diferents rols dins el grup fa que el desempenyorament de cadascú siga possible. La segona activitat feta a l'aula en grups de quatre persones va consistir a debatre i arribar a criteris d'avaluació per a l'activitat Estratègies d'aprenentatge. Per a participar plenament cada membre calia haver fet la tasca prèvia de revisió dels treballs. A més de condicions prèvies, per a una tasca de debat cal un rol de moderador /a que siga independent del rol d'apuntador /a. En resum, cada tasca de treball col·laboratiu suposa la interacció dels seus membres des de diferents rols, els quals els determinarà la tasca mateixa. No obstant això, si ben bé alguns rols són permantens, és recomanable intercanviar les persones que adopten cada rol. Finalment, el treball en grups col·laboratius com a metodologia d'ensenyament-aprenentatge es pot fer servir de dues formes: puntual o planificada. En el cas de la nostra assignatura és interessant fer-lo servir de forma planificada perquè, com a alumnes d'un postgrau de formació de professorat, estareu en millor condició d'aprehendre-ho.

Comptat i debatut, ara cal conformar els nostres grups de treball col·laboratiu. A partir de les experiències prèvies i de les argumentacions exposades abans, esteu en condicions d'agrupar-vos quatre persones i decidir un nom per al vostre grup. Com que de vegades és dificil nomenar, oferisc un criteri que podríem aprofitar més endavant. El criteri és identificar els grups amb noms de fenòmens artístics o arquitectonics contemporanis. Dins d'açò, teniu total llibertat, excepte per a posar el mateix nom a grups diferents.

La constitució dels grups és una tasca acadèmica com qualsevol: data límit: 17/12, el pròxim dimarts; contingut: el nom del grup, els nom, cognom i les adreces electròniques habituals dels quatre membres i breument el perquè del nom; lliurament: tanya.angulo@uv.es

Alumnes de grau treballant en grup de forma col·laborativa. Observació participant

14 de diciembre de 2013

Com funciona el nostre blog?

D'entre les tantes opcions possibles m'he decidit pel blog com a entorn d'aprenentage col·laboratiu. Això no descarta l'ús d'altres entorns en funció de la interació que necessitem en cada situació. Quina interacció hi haurà al blog? En primer lloc, la tradicional interacció professora-alumnat. Com? Cada entrada publicada per mí anirà etiquetada en relació amb continguts de la guia acadèmica i també en relació amb temes transversals dins el marc de formació del master. En segon lloc, la interacció alumnat-professora mitjançant comentaris de les entrades. Observaré i avaluaré els vostres commntaris com a participació en el procés d'ensenyament-aprenentatge. En tercer lloc, però no amb menys importància, el blog permetrà la interacció alumnat-alumnat. Com? Us donaré d'alta dins el blog; així doncs, comence a escriure'l com un blog personal i espere que arribe a ser un blog col·lectiu.

Fotografia presa a la Universitat de Barcelona com a observadora no participant